Dé WiFi & ICT specialist voor het onderwijs & de zorg

Netwerkmonitoring – Zo hou je je ICT-netwerk in topconditie!

Deel dit bericht

Rustig zit de systeembeheerder zijn werk te doen. Aan de linkerzijde van hem hangt een monitoringscherm. Hierop wordt de status van het ICT-netwerk weergegeven. Accesspoints voor de wifi, switches, controllers, firewalls, internetlijnen en UPS-noodstroomvoorzieningen zijn hier gekoppeld aan de monitoring. Alles wat een netwerkaansluiting heeft en te pingen is, kan hij in de monitoring kwijt. 

Alles werkt en de sensoren staan op groen. Plotsklaps verandert het scherm en springen een aantal sensoren op rood. Het blijken de UPS-en te zijn. Hierin zijn temperatuursensoren aanwezig die een verstoring aangeven als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. De systeembeheerder gaat naar de technische ruimte en ziet dat de airco niet meer werkt. Van koeling is geen sprake meer en dat is de reden dat de UPS-en op rood sprongen. Een ongewenste situatie omdat de temperatuur in de ruimte snel oploopt. De monteur van de airco is snel ter plaatse en binnen een uur na de melding is de situatie weer normaal.  

Zomaar een praktijkvoorbeeld van 2 maanden geleden. Andere voorbeelden die we tegen komen zijn medewerkers die ergens een stekker uittrekken, niet wetende welke apparatuur er aan hangt. Stroomgroepen die uitvallen, uitval van internetverbindingen of apparatuur met een verstoring. 

Direct inzicht in de status van je ICT-netwerk

Het is dan een geruststellende gedachte dat monitoring je direct informeert over de status van je netwerk. Bij Brite hebben we 6 monitoringschermen hangen waar we meer dan 50.000 sensoren in de gaten houden van alle netwerken van klanten. Vaak voordat klanten zelf in de gaten hebben dat er iets aan de hand is, zien servicedeskmedewerkers veranderingen. De ene verandering is de andere niet. Uitval van een coreswitch is belangrijker dan de uitval van een accesspoint. Deze apparatuur hiërarchie zorgt ervoor dat er direct passend opgetreden kan worden. 

Een ander voordeel is dat we bijv. de bandbreedte van wat een klant verbruikt monitoren. Zo krijgen klanten zelf inzicht of hun internetlijnen toereikend zijn. 

Samen zorgen we er zo voor dat een ICT-netwerk in topconditie blijft. 

Brite: “Het netwerk dat het altijd doet.”  

Ook interessant