Paniek op de vrijdagochtend… toen er ineens een zorglocatie uit de monitoring viel bij een grote klant van ons. Alle netwerkverbindingen eruit geklapt.
Er werd direct contact opgenomen met onze servicedesk en na enig onderzoek bleek dat er een graafploeg voor de deur een glasvezeltrace in de stoep had doorgetrokken…. Deze klant was aangesloten op een 10gig glasring.
Onze servicedesk is direct in actie gekomen en heeft een ticket aangemaakt en gelijk de partij van de glasring op de hoogte gebracht. Daarnaast zijn, om de lijntjes zo kort mogelijk te houden, onze klant en de glasvezelpartij direct aan elkaar gekoppeld. De aannemers van de glasvezelring zijn gelijk in de auto gesprongen richting de locatie om de situatie zelf te beoordelen.
Omdat de locatie ‘flat-redundant’ is aangesloten in de ring is er destijds een 4G backup oplossing bedacht. De ICT-beheerder van onze klant heeft de 4G router aangesloten en de locatie kwam direct weer online.
Wifi gasteninternet is tijdelijk uitgezet om de 4G router niet te veel te belasten en zorgsystemen voorrang te geven. Ruim anderhalve dag heeft het netwerk gefunctioneerd over de 4G back-up verbinding.
Het herstel van het glasvezelnetwerk was een enorme klus. Ze hebben alles over een lengte van ongeveer 75 meter onder de stoep moeten vervangen. Later zagen ze dat er nog meer stuk was en moest ook nog het deel van de stoep tot binnen in de serverruimte vervangen worden!
Na het herstel van het glasvezelnetwerk schakelde het netwerk automatisch weer over op de glasring. Later die avond is de locatie uitvoerig gecheckt en is ook het gasteninternet weer geactiveerd.
Dit was een mooie interactie tussen onze klant, Brite en de glasvezel leverancier. Er gaat ook weleens wat mis wat je niet ziet aankomen. Maar dankzij het doordachte netwerkdesign en het snelle handelen van alle betrokken partijen was de paniek van korte duur en waren de zorgsystemen alweer snel online!
Onze klant was zeer te spreken over onze inzet en acties en kon met een gerust hart het pinksterweekend in.