Als je als zorgorganisatie investeert in je zorglocaties dan wil je maar één ding: “Een gebouw dat het altijd doet.” Zoals water uit de kraan komt, elektriciteit uit een stopcontact en gas een gebouw verwarmd, zou het ook moeten gelden voor zorgtechnologie. Want het moet er zijn – 24/7 – en het hele jaar door.
Het is toch fantastisch als je op je zorglocatie(s) volledig kunt vertrouwen op alle voorzieningen die er zijn. Natuurlijk zijn er verschillende factoren die roet in het eten kunnen gooien, maar ook daar kun je op anticiperen. Door je eigen personeel de juiste instructies te geven hoe te handelen. Door met je leveranciers goede afspraken te maken in geval van incidenten. Of door voorzieningen te treffen om schade te voorkomen.
Dus zorg voor een stabiele basis als je zorgtechnologie toepast. Dat is je ICT-netwerk. Iedere schakel hierin is even belangrijk: je netwerkapparatuur zoals switches, je firewalls, je internetlijnen en daarbovenop een robuust wifi-netwerk.
Binnen Brite geldt: één is geen. Dat wil zeggen als je netwerkapparatuur enkelvoudig uitrust en deze valt uit, dan heb je nog niks. Zorg je er voor dat je het tweevoudig (redundant) uitrust en er valt een component uit, dan neemt het andere apparaat het over. Je verliest geen functionaliteit en kunt gewoon doorwerken.
Betreft het een cruciaal apparaat dat uitvalt, dan krijgt onze 24/7 engineer, vanuit de real-time monitoring, automatisch een telefoontje om actie te ondernemen. De meeste meldingen worden op afstand opgelost. Maar mocht het nodig zijn om op locatie aan het werk te gaan, dan stappen we in de auto, rijden er naar toe en lossen het op.
UPS backup bij stroomuitval in de zorg
Valt de elektriciteit uit, dan kan ook je ICT-netwerk en alles wat daar op aangesloten is plat gaan. Door hier een noodstroomvoorziening toe te passen, voorkom je dat. Een UPS (Uninterruptible Power Supply) wordt tussen het elektriciteitsnetwerk en apparatuur geplaatst. Valt de stroom uit dan grijpt de UPS direct in. Afhankelijk van de capaciteit die gekozen is, kan een ICT-netwerk door blijven werken totdat er weer stroom is.
Communiceer vooral na afloop van een incident met de betrokken partijen. Hoe kun je voorvallen in de toekomst voorkomen en neem daar gezamenlijk de juiste stappen in.