Grotere zorgorganisaties hebben meer slagkracht als het om innovatie gaat. Maar dat hoeft een kleinere organisatie niet in de weg te zitten. Want maak gebruik van de vele mogelijkheden die er zijn. Je moet ze alleen wel zien.
Innovatie betekent volgens van Dale: vernieuwingen invoeren om vooruit te komen. Het hoeven dus geen nieuwe uitvindingen te zijn. Ook hoeft het niet gerelateerd te zijn aan technologie. Het gaat er wel om, om vooruit te komen, dus verbeteren ten opzichte van de bestaande situatie.
Een mooi voorbeeld hiervan is zorgorganisatie Livio met hun locatie Wiedenhof in Haaksbergen. Voordat de locatie in gebruik werd genomen, zijn de logistieke processen tegen het licht gehouden. Met name tot hoever bepaalde leveringen gaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat er duidelijke verbeteringen zijn behaald. Sommige leveranciers bezorgen tot in het magazijn en anderen aan de voordeur van een woongroep. Hierdoor kunnen ze op Wiedenhof met een klein magazijn toe.
Verder is er bij de voordeuren van de woongroepen een aparte berging voor schone en vuile was die van twee kanten benaderbaar is. Vanaf de woongroep door het personeel en vanaf de gang door de leverancier.
Bij de appartementen past men deze werkwijze ook toe. Vanaf de gang kan het personeel de doorgeefkast van het appartement vullen en de cliënt kan in het appartement de doorgeefkast openen om de benodigde spullen er uit te halen. Cliënten stoor je op deze manier niet.
Door zo het logistieke proces in te richten kwamen er een aantal FTE vrij die Livio elders inzet.
Elke organisatie kan innoveren
Maar let op! Zorg ervoor dat je als organisatie open staat voor vernieuwing. Zet eens op een rij waar je met een andere aanpak mogelijk de situatie kunt verbeteren? Voor de zorgverlener, voor de cliënt, op facilitair gebied, qua planning of bedrijfsvoering, enz.
Er zijn onderwerpen genoeg te vinden die mogelijk in aanmerking komen. Je kunt niet reageren op elke ontwikkeling die gaande is. Wat je wel kunt, is de krenten uit de pap halen die bij je organisatie passen.
Zorg dat je een brede inbreng hebt en wees creatief. Maak gebruik van frisse ideeën, tegendraadse uitingen en brainstorm er op los. Nieuwkomers of jongeren kijken vaak net iets anders tegen een bepaald probleem of situatie aan. Een willekeurige opmerking kan net de prikkel zijn die je openingen biedt om een experiment op te starten. Zo’n experiment hoeft niet uitgebreid te zijn. Meestal kun je al snel zien of je de gewenste resultaten kunt behalen. Is dat het geval, dan kun je het breder gebruiken in je organisatie.
Van innoveren, komt innoveren. Als je ergens succesvol een verbetering hebt gecreëerd, stimuleer je elkaar om ook verder te kijken waar mogelijkheden liggen. Voor je het weet, verander je in een innoverende club. En dan maakt het niet uit of je een grote of kleinere organisatie bent.
In de volgende blog komen mogelijkheden aan bod hoe een organisatie gebruik kan maken van anderen als het om innovatie gaat.