Dé WiFi & ICT specialist voor het onderwijs & de zorg

De zoektocht naar passende zorgtechnologie voor de zorgvraag

Deel dit bericht

Van zorgorganisaties wordt veel meer gevraagd dan 10 jaar geleden. Zowel intra- als extramuraal zijn de zorgtaken toegenomen voor de zorgverleners. Steeds meer ligt de nadruk op de juiste zorg op het juiste moment voor de cliënt. Het wordt steeds meer maatwerk om de cliënt een waardig en aangenaam leven te geven.

Maar dit vraagt om een andere aanpak: het meer geven van zorg door zorgverleners, een andere bedrijfsvoering voor de zorgorganisatie, een nauwere samenwerking in de keten (zoals andere zorgorganisaties, ziekenhuizen, huisartsen en apothekers) en een zoektocht naar passende technologie. Welke behoefte is er en is daar een passende technologie voor?

Bijvoorbeeld cliënten kunnen via een hals- of polszender een alarmering maken. Maar wat als ze dat niet kunnen, welke technologie gebruik je dan om toch een waarschuwing te krijgen als er iets aan de hand is? Er zijn middelen genoeg, sensoren, camera’s, radars, maar welke past het beste bij de zorgvraag en de functionele behoefte die je hebt?

Passende technologie voor de zorgvraag: van theorie naar praktijk

Als je de zorgvraag hebt uitgediept, afwegingen en keuzes hebt gemaakt, weet wat de functionele behoefte is en weet welke zorgtechnologie hierin past, dan ga je van theorie naar praktijk. Hoe krijg je alles werkend? Dat bijv. een alarmering op tijd binnenkomt, dat de zorgverlener weet hoe hiermee om te gaan en bovenal dat de cliënt het waardige en aangename leven krijgt dat je als zorgorganisatie voor ogen hebt.

Steeds meer levenskritische zaken gaan over een ICT-netwerk. Dat moet robuust, stabiel, altijd beschikbaar en vooral veilig zijn. Het moet allerlei technologie met elkaar koppelen zodat alles functioneert en de zorgverlener en cliënt de toepassingen als een vertrouwde ondersteuning en aanvulling ervaren.

Brite als beheerder van de ICT-keten voor de zorg

Brite is circa 15 jaar geleden begonnen als WiFi-leverancier, maar daar redden we het niet meer mee. Ook wij zijn doorlopend bezig om de laatste ontwikkelingen op te volgen. We beheren nu de hele keten van:

  • Internetverbindingen
  • Toegangscontrole op netwerken
  • Switching en routering
  • Firewalling incl. logging en reporting
  • WiFi 10.X
  • Noodstroomvoorzieningen
  • Identity management
  • Real-time monitoring
  • Alarmering t.b.v. kritische apparatuur
  • 24/7-ondersteuning
  • Support & beheer.

Dat is nodig om te kunnen garanderen dat een netwerk de ondersteuning geeft op een veilige manier. Die kennis hebben we opgedaan in talloze gesprekken met zorgorganisaties. Door kennis en ervaringen te delen leer je van elkaar.

Niet de technologie voorop stellen, maar kijken naar de behoefte van de zorg. Technologie uit zichzelf helpt de zorg niet, wel als het past in het totale plaatje waar een zorgorganisatie om vraagt.

Ook interessant